חשבון מוגבל כרטיס אשראי

חשבון מוגבל כרטיס אשראי מוגבל. חשוב להבין, אם חשבון הבנק שלכם הוגבל בעקבות שיקים שסורבו או בשל התנהלות לקויה אחרת, חשבון מוגבל משפיע גם על האפשרות לשלם באמצעות כרטיס אשראי. בירור חשבון בנק מוגבל נעשה כאשר יש בעיה בחשבון הבנק שלכם, שבגללה הבנק הטיל עליכם הגבלות בפעילות בחשבון.

לקוח מוגבל בבנק ייאלץ להתנהל לצד ההגבלות שהוטלו עליו, עם הקשיים שנוצרים ממצב כזה, לדוגמה, שימוש בשיקים כאמצעי תשלום, ולעיתים אף הגבלה על כרטיס אשראי.

פה נסביר על המשמעויות השונות של חשבון בנק מוגבל, כיצד ובאילו מקרים אפשר לבטל הגבלה בבנק ישראל, ומאיפה מתחילים לטפל במצב כזה.

באילו מצבים בנק ישראל משנה חשבון של לקוח לחשבון מוגבל?

חשבונות מוגבלים בבנק נקבעים על ידי הבנק הפרטי ובנק ישראל, באם יש בעיות חריגות בהתנהלות בחשבון או באם הבנק קיבל הנחייה לשינוי סטטוס החשבון לחשבון מוגבל מרשות האכיפה והגבייה –ההוצאה לפועל. הוראה זו תינתן לרוב כחלק מהחלת מגבלות שונות על חייבים, או במצבים אחרים, לדוגמא, בנסיבות על פי חוק השיקים לפיו סורבו במשך שנה, לפחות 10 צ'קים בעקבות  חוסר כיסוי. חשבון בנק כול להפוך למוגבל גם באם חיובי אשראי אינם מכובדים באופן מתמשך ותדיר.

מתוקף חוק הצ'קים ללא כיסוי משנת 1981,  נקבע כי חשבון בנק יהפוך לחשבון מוגבל באם במהלך 12 חודשים חזרו 10 שיקים או יותר המשויכים לחשבון הבנק,  ובתנאי שיש הפרש של 15 יום לפחות בין כל צ'ק שסורב.

לקוחות הבנק אשר מוגדרים בחשבון כבעלי ייפוי כוח או הרשאת חתימה, יקבלו גם הם הודעה מסודרת לאחר אי כיבוד חמישה שיקים, וזאת במטה לנסות ולמנוע החמרה במצב הקיים והגעת החשבון ל10 צ'קים שזכו לסירוב, ובעצם מניעת הפיכת החשבון לחשבון מוגבל.

לאחר שהצ'ק ה-10 סורב ולא נפרע, הבנק יוציא הודעה ללקוח על השינוי בחשבון  ללקוח, לכל מורשי החתימה ומיופיי הכוח וכמובן שתצא הודעה על כך גם למפקח על הבנקים.

איך חשבונות מוגבלים בבנק משפיעים על הלקוח מבחינת שימוש בצ'קים ובכרטיס אשראי?

במידה וחשבון בנק מועד לפורענות ויש סיכון גבוה לשינויו לחשבון מוגבל (ולא חשוב אם החשבון הוא פרטי או עסקי), משמעות הדבר היא שפעילותו של הלקוח בחשבון הבנק תוגבל, והלקוח ייחשב כלקוח בעייתי על כל המשתמע מכך, והסטטוס תקף גם בבנק ישראל וב-BDI.

כמובן שדירוג האשראי של אותו הלקוח ייפגע, וזה יכול להישאר ככתם לאורך זמן. מה גם שיש השלכות נוספות המשפיעות לטווח הארוך. המשמעות הישירה של ההגבלה היא ביטול השימוש בצ'קים. ללקוח לא יתאפשר להשתמש עוד בשיקים כאמצעי תשלום, ושיקים שכבר מסר לתשלום ונמצאים אצל אנשים, לא יכובדו מרגע שהוטלה ההגבלה.

ודאי שבכל שלב מומלץ לפנות לעזרתו של עורך דין המתמחה בטיפול בחשבונות מוגבלים על מנת שיברר מה הסטטוס שלכם בבנק ישראל, מהו הרקע להגבלה, מה הסטטוס כרגע בבנק, ואיך יתאפשר לפתור את הבעיה בהקדם.

חשוב לזכור להבין שהטיפול בביטול סטטוס לקוח מוגבל בבנק ישראל לא מסתיים רק בחלק הטכני של הסרת ההגבלות והחזרת הגדרת החשבון לחשבון בנק תקין. יש  לבצע בדק בית יסודי ולהבין מהי הסיבה שבגללה בכלל הגיע הלקוח למצב שחשבונו הוגבל. חשוב לטפל בשורש הבעיה ולמנוע ממצב כזה לחזור על עצמו שוב בעתיד.

חשוב לציין ולהדגיש כי במידה והבנק יטיל הגבלות על החשבון פעם נוספת במשך שלוש שנים ממועד הפיכת החשבון למוגבל בפעם הראשונה, החשבון יהפוך הפעם לחשבון מוגבל בנסיבות מחמירות, ואנו ממליצים לכם להימנע מכך כיוון שלחשבון מוגבל בנסיבות מחמירות, יש השלכות בעיתיות מאוד עבור הלקוח.

מתי ואיך אפשר לבטל את ההגבלה על החשבון?

ביטול חשבון מוגבל – איך עושים את זה? ההגבלות שמטיל הבנק ובנק ישראל מצמצמות את אפשרויות הפעילות של הלקוח בחשבונו, לא מתירות לו אשראי, וכמובן שמקשות מאוד על ההתנהלות הכלכלית, כולל ניהול של תזרים הכסף בחשבון ברמה היומיומית.

במצבים אשר בהם ניתן להסיק כי במקרה של החייב, אין הגיון כלכלי להטלת מגבלות מתוך מטרה להגן על הציבור מפני התנהלותו הפיננסית של אותו לקוח, ניתן לנסות ולהגיע לביטול ההגבלה בבנק ובבנק ישראל. הרי שבסופו של דבר זו המטרה הברורה של שינוי החשבון למוגבל – הגנת הציבור מפני  שיקים שאין להם כיסוי, במקביל להגנה על החייב שלא יחמיר את הבעיה וייצור חובות נוספים.

במקרים בהם רוצים לבטל את ההגבלה בחשבון הבנק של הלקוח, ניתן לעתור בבקשה לקבל צו שיפוטי מבית המשפט, ואחרי כן להגיש בקשה בצירוף הוכחות כי היה מקום לכבד את הצ'קים שלא כובדו בבנק, ולהמשיך לפעול למען ביטול ההגבלות על החשבון.

אפשרי יהיה לבטל את ההגבלות על החשבון במידה והחייב יציג הוכחות לכך שהנסיבות שהובילו להגבלת החשבון קרו בתום לב או בשל טעות, ואף ניתן לטעון לנסיבות שאינן קשורות ללקוח באופן ישיר, ובנוסף להדגיש כי הלקוח מטפל בבעיה כדי להסדיר את החוב וכי הוא מוכן למסור מידע מלא באשר לכל הכנסותיו והוצאותיו.

ודאי שאף ניתן לפנות ישירות לבנק ישראל לבירורים או להגשת ערעור/תלונה, אם עלתה סברה כי החשבון הפך לחשבון מוגבל שלא בצדק, או באם יש מקום להתחשב בלקוח מטעמים שונים.

לדוגמא, במצב אפשרי בו הלקוח נקלע לחובות בגלל עסק שנכשל, וכיום הלקוח כבר סגר את העסק אשר בעקבותיו נוצרו כל החובות, וכעת הוא עובד שכיר ומשתמש בצ'קים לשם תשלום שכירות, בפועל אין כל מניעה מלפעול להשגת ביטול ההגבלה על חשבונו.

בכל אופן מומלץ לפנות ל ייעוץ וסיוע מעורך דין המתמחה בנושא,  כדי שכל תהליך יבוצע באופן מקצועי, יעיל ומהיר, לטובתכם.

או מלאו פרטים ונחזור אליכם

להתייעצות ראשונה ללא עלות

אתר זה משתמש בקבצי עוגיות כדי להעניק לכם שירות יותר טוב   קרא עוד 

Call Now Button דילוג לתוכן